Hvilken mat er best for trening?

Det finnes mange synsere i aviser, blader og på nettet som liker å fortelle folk hva de skal spise, og denne forfatteren er en av dem. Mange år med erfaring og eksperimentering er grunnlaget for det som skrives her, og man kan etterprøve resultatet selv.

Muskelbyggere og proteinpulver med kreatin

Om du kjenner noen som har drevet med kroppsbygging så har du også sikkert hørt på alle fortellingene om hvor bra disse pulverne er, og alt de bidrar med til kropp1367502027034en. Leser man på pakningen så finner man ut at de fleste pulverne inneholder slike ting som melkeprotein eller kreatin, som vanligvis er utvu
nnet fra gamle rekeskall. Derfor lukter blandingene også ofte litt “sterkt” (ekkelt). En av fordelene ved slike pulver er at de gir akkurat det som står på pakken, nemlig ren protein. Dette er det vanskelig å finne i naturen, men det er ikke umulig.

Billigere og bedre enn pulver

Om man ser på naturlig protein, så kommer det vanligvis sammen med fett i mesteparten av den maten som vi spiser. Det finnes likevel enkelte produkter hvor man får fatt på relativt ren protein. En av dem er eggehvite, et annet eksempel er skinke eller kyllingbryst uten skinn. En av de beste kildene for nesten ren protein, som koster en tiendedel av pulver, er tofu, en “ost” som er laget av soyabønner. Den smaker litt rart om man ikke er vant til det, men det kan man si om pulveret også.

Faren for høy kolesterol

En av farene ved den naturlige maten er at man gjennom å spise for mye animalsk fett også kan få høyt kolesterol. Dette er den største ulempen ved å følge rådene til Fedon Lindberg og liknende lavkarbo-folk. Men husk, han råder deg fra å spise ost og andre kilder til melkefett, og sier også at du skal prioritere kjøtt med lite fett. Derfor er det viktig å huske hvor slakteren gjemmer fettet.